Op vakantie

Op vakantie gaan met Cass is niet vanzelfsprekend leuk. Er zijn veel dingen nodig om de vakantie leuk te maken. 6 jaar lang waren onze vakanties vooral enorm intensief en ik denk, vooral voor mijn Cass , helemaal niet leuk.

Het afgelopen jaar heb ik veel geleerd over autisme en met deze handvaten zijn we de vakantie ingegaan, met succes !

In deze blog ga ik vertellen wat ons heeft geholpen om de Vakantie weer leuk te maken. Pas als je kinderen het leuk hebben kan je zelf ook ontspannen. 

Het kost wat meer energie en creativiteit vooraf, maar dit loont zich dubbel en dwars in meer ontspanning op je vakantie. 

In deze blog schrijf ik over:

1. De voorbereiding 

2. De reis

3. Structuur 

4. Regels 

5. Dagprogramma 

6. De uitzonderingen (uitjes) 

7. Afsluiting

Nadat jullie de blog hebben gelezen hoor ik graag of je er wat aan hebt. Heb je vragen of tips ? Laat een berichtje achter! 

 

 

De voorbereiding 

Zo rond maart/april  vraagt mijn zoon wanneer we op vakantie gaan. Hij heeft een grote picto jaar kalender, hierop zet ik wanneer we gaan, waarheen en hoelang. Voordat er meer vragen komen sluit ik deze map meteen en zet ik in de agenda: 1 maand van te voren dan gaan we het er uitgebreid over hebben. 

1 maand van te voren heb ik dan ook mijn informatie klaar. Plaatjes van de vakantie. Hoe lang het rijden is en waar we overnachten. Alle vragen mag hij stellen. We gaan naar Zuid - Frankrijk naar de camping waar we al voor de 3e Keer op een rij komen. Wij kiezen hier bewust voor , het geeft ons kind en ons rust te weten wat we kunnen verwachten. 

Vanaf 14 dagen van te voren maken we een aftel kalender. 

In het vakantie huisje zorgen wij altijd dat hij een eigen kamertje heeft. Dit heeft hij absoluut nodig om te ontprikkelen en om rust te krijgen en te hebben. 

1 dag van te voren geef ik hem een doos of een koffer wat hij mag vullen met alles wat hij graag mee wilt. Cass had vroeger altijd heimwee. Nu we weten dat hij ASS heeft En wat hij nodig heeft is de heimwee ook verleden tijd. 

Het is belangrijk om bijv tegen hem te zeggen dat we op vakantie gaan en over 2 weken terug komen en dat zijn kamer dan nog precies hetzelfde eruit ziet. Zo kan hij dit los laten omdat hij eerder bang was dat iemand in zijn kamer dingen overhoop zou halen. 

De reis 

Voor onderweg maak ik een picto kaart met wat hij elk uur mag. Zo voorkom je continu de vraag ' mag ik dit mag ik dat  en hoelang duurt het nog '. Ik wissel kleine cadeautjes af met snoepjes , koekjes, fruit, pauze etc. De time-timer gaat sowieso mee ! 

Voor in de auto maak ik voor beide kinderen een tasje klaar met drinken, wat lekkers, papier en stiften. Natuurlijk gaat hun tablet mee met gedownloade filmpjes. De draadloze noice- cancelling koptelefoon nemen we ook mee. 

In de auto zit mijn zoon voorin naast zijn vader. Ik zit achterin naast onze dochter. Sinds we dit doen is er vele malen meer rust in de auto. 

Structuur 

Het is héél erg van belang om de structuren in beeld te brengen op vakantie omdat ineens alles anders is. Wij hebben dit gedaan bij alles waarvan we zagen dat hij weerstand gaf. Vooral het weggaan (overgang) is voor onze Cass een reden om druk te gaan doen , geluiden te maken , zijn zusje te pesten en een grote mond te hebben. Voor dit moment kozen wij ervoor pictos op te hangen. Je hoeft hem dan alleen te verwijzen ernaar (taak geven). Op de foto's zie je de pictos die ik ter plekke heb gemaakt. ik kon zo de picto ophangen die nodig was op dat moment. Soms is samen spelen op het moment dat wij de spullen inpakken bijvoorbeeld geen optie omdat hij al te druk is in zijn hoofd maar een andere keer kan het prima. 

Vele andere structuren zijn ondertussen al aangeleerd zoals tanden poetsen (stap voor stap de app van 'mijn plan') En aankleden etc (picto voor picto ) 

Regels 

Regels geven je kind duidelijkheid. Als deze niet duidelijk zijn verdwijnt het kind in een onduidelijke wereld. Als wij niet duidelijk zijn naar Cass dan wordt zijn gedrag erger en heftiger. En dan word ik bozer en bozer. Om zijn heftige gedrag en mijn boosheid voor te zijn maak ik gebruik van groen - oranje en rood. Soms is het lastig om een naam te geven aan bepaald gedrag of je kind zegt wat bedoel je? Daarom heb ik kleurenkaartjes gemaakt (zie foto) Dan kan je met de kaartjes heel duidelijk woorden (plaatje) geven aan het gedrag. Bijv doorgaan met je zusje nat spetteren terwijl ze 'stop' zegt. 'Daarvoor krijg een oranje kaart. Als jij doorgaat krijg je rood en ga je naar je 5 min naast mama zitten'(of bij het huisje 5 min naar ja kamer) Je kan erbij vertellen dat Cass ' ja mama ' zegt of vraagt wat je precies bedoeld. 

Ook als er niet ingevulde tijd is, is het vaak het moment voor Cass om zijn zusje te gaan uitdagen. Dan geef ik hem een oranje kaart en zeg 'jij bent aan het pesten, dat mag niet , als jij doorgaat krijg je rood en ga je naar je kamer. Geef hem dan een taak bijv jij gaat nu naar je kamer YouTube kijken of fietsen.  Geef hem dan even puzzeltijd om na te denken. 

Niet ingevulde tijd moet je sowieso proberen te voorkomen met een duidelijk dagprogramma en altijd ingevulde tijd. 

Gaat Cass niet naar zijn kamer bij een rode kaart? Dan wordt de tijd verlengt met 2 min. Meestal kiest hij uiteindelijk eieren voor zijn geld. Soms is hij zó overprikkeld dat dit allemaal niet meer binnenkomt en heeft hij begrenzing nodig. Ik zorg dan dat hij in zijn kamer komt , houd hem heel stevig vast bij agressief gedrag. Meestal is hij dan binnen 1 minuut rustig en komt de ontlading  door tranen. Dan heb ik weer ingang.

Ik ben enorm trots dat hij deze boze buien deze vakantie , voor het eerst , niet heeft gehad. Dan weet ik meteen weer waar ik het allemaal voor doe. 

Als hij in het zwembad niet rustig naast me kan komen zitten omdat hij te overprikkeld is gaat er 1 van ons eerder naar het huisje. Ik kan zien aan zijn ogen en aan zijn drukke lichamelijke uitingen of het nog haalbaar is om in het zwembad te blijven of dat we daar zo gauw mogelijk weg moeten  ;)

Ook aan tafel is lastig voor Cass , thuis heeft hij de tv als afleiding aan tafel zodat wij een stuk rustiger eten. Tv geeft input in je brein waardoor deze 'uit' kan en dit rust geeft. Nu was hij steeds gericht op zijn zusje. Apart eten of hele duidelijke afspraken zijn zeer belangrijk. Ook is afleiding fijn, we merken dat als er muziek aan staat hij minder geluiden maakt waardoor we allen rustiger eten.

Bepaalde regels vergat hij steeds, deze hebben we in beeld gebracht met pictos (zelf een plaatje met tekst maken ) zoals; niet je mes aflikken maar schoonmaken met een doekje. Hij heeft er nogal een handje van om 5 messen te gebruiken omdat hij 'allergisch'  is voor kruisbesmetting.  Maar met een doekje je mes schoonmaken is een goed alternatief. Ook 'boven je bord eten' lukte aan het einde van de vakantie dmv de plaatjes. 

Ik gebruik de kaarten ook bij mijn dochter, zij gaat zelden oranje voorbij omdat ze weet dat ze dan naar haar kamer moet.

Ook de goede momenten kun je extra benadrukken met een groen kaart. Dan zijn ze extra trots. Je zou dit ook kunnen doen met een beloningskaart, daarover een andere keer een blog. 

 

Uitzonderingen (uitjes)

Wij besloten om eerst 3  a 4 dagen op de camping te blijven en goed het dagprogramma te volgen , regels duidelijk te maken en structuren te volgen. De 1e dag waren we allemaal erg moe van de reis en gespannen van alles en dachten we nog ' gaan we ooit ontspanning voelen ?' Na 3 dagen keerde de rust terug. Dat is het moment dat de basis goed is en vanuit daar kun je uitzonderingen inbouwen zoals uitstapjes. Probeer ook fotos te laten zien van waar je heen gaat. 

Het is belangrijk om deze uitstapjes goed voor te bereiden. Daar gebruiken we de 'geef me de 5' voor. Wie , wat , waar, wanneer en hoe. Zie foto. 

Elke avond doen we de kalender afstrepen van de dag en vertellen we kort wat we de dag erna gaan doen. Dan kan dit alvast in zijn hoofd een plekje krijgen. 

Bijvoorbeeld:

Wie : ons gezin

Wat: naar een kasteel 

Wanneer : morgen ochtend na het ontbijt 

Waar: 1 uur rijden hier vandaan 

Hoe : we gaan na het ontbijt met de auto naar het kasteel. Daar gaan we rondkijken en lunchen. Daarna gaan we weer terug naar het huisje op de camping. 

 

Het is altijd belangrijk om deze vragen zo uit te breiden naar wat nodig is. Dit zal blijken uit de eventuele vragen of juist onrustig gedrag. Is alles duidelijk genoeg? 

Dagprogramma 

Een dagprogramma is essentieel. Thuis is dit ook altijd nodig. Als hij geen invulling heeft, heeft hij kliertijd. In het dagprogramma staan de tijden (zie foto) maar deze tijden volgen we niet. We hoeven deze indeling niet persee te volgen , mits het goed gaat. Maar als het niet goed gaat dan pakken we altijd terug naar de planning. Het staat op de plaatjes dus zo gaan we het doen! 

Meerdere momenten op de dag heeft Cass rusttijd. Dan gaat hij naar zijn kamer en mag hij doen wat hij wil. Soms vind hij dat lastig en daarom maakten we een lijstje (zie foto) 

De rust tijd van tussen de middag hebben we uitgebreid naar 1.5 uit op je  kamer in de loop van de vakantie. In deze tijd  pakken we zelf ook onze rust.  Even op bed liggen en weg snoozen (20 min) daarna nog even 30 min. boekje lezen met koffie erbij.  Zo voelen we ons ook weer opgeladen! 

Afsluiting

De laatse dag benoemen we bij alles 'dit is de laatste keer zwemmen' 'Dit is de laatste keer naar het strand'. Op deze manier kan Cass het al een beetje afsluiten. 

De terug weg doen we hetzelfde als de heenweg, alleen dan zonder overnachting. 

Cass was enorm blij en uitgelaten om weer thuis te zijn. Hij heeft dan veel zin om alles weer netjes te zetten in zijn kamer, zoals bijvoorbeeld zijn playmobile poppetjes. 

Op zijn kalender kijken we terug op de dagen: hoelang zijn we in Frankrijk geweest? Welke dag is het nu, en hoelang heb jij nog vrij van school? Als er meer vragen komen zoals wat ik ga ik doen kan je dit eventueel in de kalender invullen. Cass wilt graag weten wanneer hij naar Oma gaat en wanneer hij met een vriendje uit de klas mag spelen. Ik 'parkeer dit in de tijd';  Maandag ga ik een appje sturen naar de mama van dat vriendje en weet jij wanneer je mag spelen. Het is vandaag zaterdag, dus over 2 dagen weet jij het. 

Cass geeft aan dat hij de vakantie mist. Door te zeggen 'ik snap dat jij de vakantie mist, dat hoort erbij. Jij voelt dat 1 dag en daarna is dat gevoel weg' Hierdoor geef je aan dat dit gevoel erbij hoort en geef je het een plekje. Cass kan dit daarna ook afsluiten. 


Uiteindelijk hebben wij een fijne vakantie gehad, allemaal! Ik ben heel bij dat ik bovenstaande handvatten afgelopen jaren heb gekregen en daarmee ik werkelijk aan de slag kon. Het geeft ons allen regelmaat, rust en houvast. Onze verwachtingen van vakantie hebben we ook bijgesteld in de loop der jaren. Met onze Cass staan we altijd 'aan'. Daarom wisselen we ook veel af, gunnen we elkaar onze eigen momenten, steunen we elkaar zo veel mogelijk. 

Onderstaande foto was Mijn moment. Om 8.00 sochtends terwijl iedereen nog sliep even wandelen over stand. Hier laad ik van op! En dat opladen hebben we héél hard nodig... 

Reactie plaatsen

Reacties

Steph
4 maanden geleden

Bedankt voor het delen van jullie verhaal en aanpak. Het is alsof het ons verhaal is, maar dan met meerdere handvaten die we zó nodig hebben! Bedankt! We gaan aan de slag met de voorbereiding!

Saskia Jonk
3 jaar geleden

Heel erg bedankt voor t delen van jou werkwijze.
Ik ga er zeker dingen van meenemen voor mijn zoon van 10.
Ik weer pas sinds dit voorjaar dat hij autisme heeft.
Wellicht helpt dit onze vakantie door.
Ook heel herkenbaar!

Dank je wel

Groetjes van saskia

Angeline
4 jaar geleden

Wat super gedaan! Het kost tijd maar geeft zoveel terug: jullie hadden een fijne vakantie!!

Saroja
4 jaar geleden

Zeer herkenbaar.
Ik heb je link naar mijn familie doorgestuurd zodat ze ook zien hoeveel meer tijd en aandacht je voor je kind moet hebben. Wij zijn ook op vakantie geweest en ik hield me echt aan die rustmomenten. Visueel tonen waar we naartoe gaan met tekeningen. Helpt allemaal. Bedankt om dit te delen.

MvdM
4 jaar geleden

Wat mooi en herkenbaar!!
Het ontroert mij omdat het zo herkenbaar is.
Wat ontzettend fijn dat jullie dit samen kunnen doen en dat je nu helder hebt wat helpend is!

Marianne
4 jaar geleden

Als ik dit allemaal moet uittekenen en schrijven dan kom ik niet eens de deur uit.
Vertel mij waarom dit leuk zou zijn voor de andere gezinsleden?

A
4 jaar geleden

Top! Nog wel wat meer de lezer erbij betrekken door iets minder theorie en meer voorbeelden erin te zetten van echt gedrag zodat het minder als een Leerboek leest

Maak jouw eigen website met JouwWeb